Najnowsze Posty

Kolory warzyw i owoców mają wpływ na Twoje zdrowie. Sprawdź jakie!

By 16:55 , , , ,


Aby mieć wystarczającą ilość energii i cieszyć się dobrym zdrowiem, eksperci ds. żywienia zalecają spożywanie pięciu porcji warzyw i owoców każdego dnia. Jedna porcja to np. tyle, ile mieści się w dłoni - 1 średni banan, mała miseczka malin, 4 śliwki, 100g surówki czy szklanka soku. 

Owoce charakteryzują się dużą ilością cukrów, znaczną zawartością błonnika pokarmowego (ułatwia trawienie, ''miotełka'' w jelitach), pełno w nich witaminy C i karotenów. Większość owoców jest niskokaloryczna (średnio 30-100kcal/100g). Warzywa dostarczają głównie składników mineralnych (magnez, potas, żelazo) i witamin. Ze względu na dużą zawartość wody, mają jeszcze niższą kaloryczność niż owoce (25-60kcal/100g). Wszystkie warzywa i owoce są więc zdrowe (pod warunkiem, że pochodzą ze sprawdzonych upraw, zostały odpowiednio przygotowane, a Ty sam nie masz na nie alergii).

CZERWONE 
dzięki zawartości antocyjanów i likopenu, owoce o tym kolorze mają działanie antystarzeniowe i przeciwnowotworowe. Dzięki zawartości potasu obniżają ciśnienie, pozytywnie wpływają na pracę serca. Ciekawostką jest fakt, że więcej likopenu zawierają warzywa ''przetworzone'' np. ketchup, koncentrat pomidorowy.

jabłka, pomidory, czerwona papryka, czereśnie, wiśnie, truskawki, granaty, buraki, arbuzy, czerwona kapusta

ŻÓŁTO - POMARAŃCZOWE
zawierają dużo karotenoidów, które również działają przeciwstarzeniowo i przeciwnowotworowo. Zeaksantyna i luteina (barwniki występujące np. w kukurydzy) chronią chronią nasz wzrok oraz zapobiegają zwyrodnieniu plamki żółtej. Luteina ponadto zmniejsza ryzyko raka prostaty. Witamina A korzystnie wpływa na stan włosów, skóry i paznokci. Witamina C poprawia odporność, zapobiega szybkiemu starzeniu się skóry.

marchew, cytryny, pomarańcze, morele, banany, brzoskwinie, kukurydza, dynia

ZIELONE
zawierają kwas foliowy, błonnik i przeciwutleniacze. Kwas foliowy jest niezwykle ważny dla kobiet w okresie poprzedzającym ciąże i w trakcie jej trwania. Zapobiega on m.in. wadom cewy nerwowej u dzieci (bezmózgowie, przepuklina oponowo - mózgowa i rozszczep kręgosłupa)Profilaktycznie, suplementację 0,4 mg dawką kwasu foliowego zaleca się wszystkim kobietom, które rozpoczęły już współżycie seksualne.

kiwi, ogórki, brokuły, zielona sałata, kapusta, szpinak, brukselka, szparagi 

BIAŁE
działają przeciwzapalnie, antybakteryjnie i przeciwwirusowo. Są naturalnymi antybiotykami. Wzmacniają więc odporność, chronią przed przeziębieniem i grypą. Prawdopodobnie obniżają ryzyko zachorowania na nowotwory na tle hormonalnym, raka piersi, raka prostaty, raka okrężnicy.

czosnek, cebula, pory, kapusta pekińska, kalafior, patisony

FIOLETOWE
bogactwo antocyjanów - silnych przeciwutleniaczy. Opóźniają procesy starzenia, chronią serce, korzystnie wpływają na wygląd skóry, pobudzają trawienie, działają przeciwnowotworowo. Wspomagając regenerację rodopsyny (światłoczuły barwnik wzrokowy), poprawiają widzenie o zmroku.

bakłażany, ciemne winogrono, rodzynki, aronia, jagody, czarne porzeczki, borówka amerykańska, jeżyny

CHCESZ NA BIEŻĄCO OTRZYMYWAĆ NOWĄ PORCJĘ TEKSTÓW I PRZEPISÓW?
POLUB MNIE NA FACEBOOK-U

You Might Also Like

2 komentarze

  1. Właśnie wróciłam z Lidla zakupiłam dużo warzyw ... wychodzi na to że po 2 z każdego koloru :d, i nabiał ...

    OdpowiedzUsuń

Przepis przypadł Ci do gustu? A może masz jakiś pomysł jak go udoskonalić? Tekst dostarczył Ci oczekiwanych informacji? Podziel się tym z innymi!

ZOBACZ RÓWNIEŻ