Najnowsze Posty

Żelazo - kobiecy pierwiastek

By 22:21 , , ,


Skutki niedoboru żelaza zna chyba każda kobieta. To właśnie my, w przeciwieństwie do mężczyzn musimy szczególnie dbać o właściwy jego poziom w naszym organizmie. Natura, która ''wyposażyła'' nas w cykl miesiączkowy niestety nie ułatwiła nam tego zadania. Nie dość, że nasza pula zapasowa tego pierwiastka jest mniejsza niż u mężczyzn, to jeszcze comiesięcznie tracona krew sprawia, że wciąż musimy uzupełniać jego braki.

Straty żelaza. Niedobory. Anemia.
Żelazo jest składnikiem hemoglobiny i mioglobiny i jest nam niezbędne do transportu oraz przenoszenia tlenu we krwi. Popularnie, jego niedobór wiązany jest z niedokrwistością (anemią), która jest skutkiem m.in. niedostatecznej ilości hemoglobiny w czerwonych krwinkach.

Anemia to:
- nieustanne osłabienie i senność
- uczucie ciągłego zimna
- bladość skóry
- zawroty głowy i omdlenia
- mroczki przed oczami
- duszności

Niedobór żelaza skutkuje również niedotlenieniem tkanek co w konsekwencji prowadzi do:
- obniżenia zdolności do wysiłku fizycznego i psychicznego 
- zaburzeń w regulacji temperatury ciała
- zaburzeń w rozwoju intelektualnym
- zakłóceń snu

W wysokim stopniu, na niedobory żelaza narażeni wegetarianie, ludzie starsi i rodziny o niskiej stopie życiowej.

Niedobory żelaza w ciąży
Dowiedziono, że niedobór żelaza w okresie płodowym zwiększa ryzyko przedwczesnego zakończenia ciąży, poronienia, osłabienia akcji porodowej, wad rozwojowych u noworodka. U niemowląt niebezpieczne stają się nawracające biegunki oraz niedobory białek krwi. W dorosłym życiu, niedobór żelaza zwiększa ryzyko nadciśnienia tętniczego.

Niedobory żelaza u dzieci
Na niedobory żelaza szczególnie narażone są dzieci z niską masą urodzeniową oraz wcześniaki. W wielu badaniach wykazano jednakże, iż (nawet o 20%) wchłanianie tego pierwiastka jest u nich większe niż u dzieci urodzonych w terminie. Zaobserwowano również, że lepsze efekty suplementacji u noworodków osiąga się przy jednoczesnym karmieniu ich piersią.

Źródła
Żelazo w pokarmach występuje w dwóch formach: hemowej (produkty mięsne)  i niehemowej (produkty roślinne). Niehemowe jest przez organizm przyswajane zdecydowanie słabiej (1-5%)  niż żelazo hemowe w które obfituje mięso.

Produktami bogatymi w żelazo są:
- suszone drożdże 
- wątroba 
- otręby pszenne 
- szczypiorek
- korzeń pietruszki 
- wieprzowina 
- wołowina
- drób

Czynniki ograniczające przyswajanie żelaza
Niektóre produkty, składniki pokarmowe mogą wspomóc przyswajalność żelaza, a niektóre przeciwnie - ograniczyć ją.
Równoczesne spożycie produktów bogatych w witaminę C,  zwiększą stopień przyswojenia żelaza niehemowego przez nasz organizm.  

Wybierz na przykład:
- kanapkę z kawałkiem wędliny z dodatkiem pomidora, posypanego szczypiorkiem
- porcję ryby skropionej sokiem z cytryny
- kotleta ziemniakami i surówką z kiszonej bądź czerwonej kapusty.

Popularnie popijana do śniadania herbata, osłabia przyswajanie żelaza ze względu na zawartość tanin. Podobnie jest z roślinami strączkowymi (groch, bób itd.), które pomimo wysokiej zawartości tego pierwiastka, zawierają tzw. fityniany, które ograniczają jego wchłanianie. 


CHCESZ NA BIEŻĄCO OTRZYMYWAĆ NOWĄ PORCJĘ TEKSTÓW I PRZEPISÓW?
POLUB MNIE NA FACEBOOK-U


You Might Also Like

0 komentarze

Przepis przypadł Ci do gustu? A może masz jakiś pomysł jak go udoskonalić? Tekst dostarczył Ci oczekiwanych informacji? Podziel się tym z innymi!

ZOBACZ RÓWNIEŻ