Najnowsze Posty

Ciasto drożdżowe ze śliwkami i kruszonką

By 14:39 , , , ,



Przepis wyszukałam w Chacie. Akurat przywiozłam kosz węgierek ze wsi, więc łącząc przyjemne z pożytecznym, zapasteryzowałam kompoty na zimę i upiekłam ten oto drożdżowiec. Kiedyś myślałam, że takie ciasto wyrasta i wychodzi tylko naszym Babciom. Na moje szczęście - myliłam się :)

1 kawałek z kruszonką to ok/(bez kruszonki) :
200 kcal (150)
1,3 g błonnika (1,2)
4,0 g białka (3,8)
5,5 g tłuszczu (3,0)
32 g węglowodanów (26)

CIASTO DROŻDŻOWE ZE ŚLIWKAMI
Składniki (ok. 20 kawałków 6x6cm):
CIASTO:
  • wydrylowane śliwki węgierki (w oryginale podano ok. 0,5 kg)
  • niecałe 4 szklanki mąki tortowej / pszennej
  • 50g świeżych drożdży
  • 50g roztopionego masła
  • szklanka ciepłego mleka
  • 6 łyżek cukru
  • 1 jajko
  • szczypta soli 
KRUSZONKA:
  • 60g masła
  • 5 łyżek mąki
  • 6 łyżek cukru 

Do dużej miski wrzucamy drożdże i rozcieramy je z 3 łyżkami cukru (staną się płynne). Wlewamy ciepłe mleko i 3 łyżki mąki. Dokładnie mieszamy, po czym przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (ok. 20 minut).Gdy drożdże wyrosną, wsypujmy resztę mąki, cukru, dodajemy ostudzone masło, rozbełtane jajko i szczyptę soli. Wyrabiamy gładkie, elastyczne ciasto (ma lekko odchodzić od dłoni; nie dosypujcie zbyt wiele mąki bo stanie się twarde). Ciasto przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce do podwojenia objętości (ok. 40 minut). Kruszonkę przygotowujemy poprzez ręczne roztarcie w miseczce masła, mąki i cukru na drobniutkie kawałki. Gdy ciasto wyrośnie, ponownie je zagniatamy, po czym wykładamy do wyłożonej papierem do pieczenia formy i rozwałkowujemy na całą jej długość. Wydrylowane śliwki  (suche!) przepoławiamy na pół i skórką do dołu, gęsto układamy na wierzchu. Posypujemy kruszonką. Ciasto pieczemy godzinę w piekarniku (opcja góra-dół), na środkowej półce w 170*C

PS mniejsza ilość kruszonki - składniki przez pół :)

CHCESZ NA BIEŻĄCO OTRZYMYWAĆ NOWĄ PORCJĘ TEKSTÓW I PRZEPISÓW?
POLUB MNIE NA FACEBOOK-U

You Might Also Like

9 komentarze

  1. Odpowiedzi
    1. a więc do roboty :) wcale nie jest trudne :P

      Usuń
    2. potwierdzam

      Usuń
  2. To jest najprostsze ciasto świata i jedno z najsmaczniejszych :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zgadzam się :)) przypomina zapach i smak dzieciństwa ...

      Usuń
  3. Wyszło fantastyczne!!! :) Co prawda przy wyrabianiu musiałam dodać odrobinę więcej mleka, ale bardzo cieszy mnie to, że w tym przepisie jest dużo mniej masła niż w tym, z którego zwykle korzystałam. Od tej pory jest to mój ulubiony przepis!! Polecam! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo dobre ciasto. Ja zrobiłam z jabłkami i cynamonem, również jest przepyszne :)!

    Pozdrawiam, Aga

    OdpowiedzUsuń
  5. ale pyszne :)

    OdpowiedzUsuń

Przepis przypadł Ci do gustu? A może masz jakiś pomysł jak go udoskonalić? Tekst dostarczył Ci oczekiwanych informacji? Podziel się tym z innymi!

ZOBACZ RÓWNIEŻ