Najnowsze Posty

Zamienianie jest fajne - co wybrać aby być zdrowszym i lżejszym

By 19:14 , , , , , ,


Żeby nasz codzienny jadłospis był lżejszy i zdrowszy, wcale nie potrzeba tak wielu wyrzeczeń. Czasami wystarczy kilka prostych kroków.

W odpowiednio zbilansowanej diecie jest miejsce i na kawałek pizzy i na słodki jogurt. Trzeba tylko wiedzieć, co z czym połączyć, zamienić, zredukować. Czasem najprostsze rozwiązania, jak na przykład zastąpienie połowy majonezu w sałatce jogurtem naturalnym - są strzałem w dziesiątkę.

Często te zdrowsze wersje będą miały o wiele mniejszą ilość kalorii. Czasem jednak może się zdarzyć, że na rzecz czegoś lepszego, dostarczymy sobie nieco więcej energii niż gdybyśmy zjedli produkt tradycyjny. Na przykład takie kruche ciastka mogą być mniej kaloryczne niż te owsiane z dużą ilością ziaren. Jednak te pierwsze to źródło przede wszystkim cukru i tłuszczu (często najgorszej jakości), a drugie dostarczą nam pożytecznego błonnika i witamin z grupy B.

Robiąc codzienne zakupy, warto śledzić etykiety na odwrocie opakowań. Produkty, których nigdy byśmy nie podejrzewali o oszustwo, mogą okazać się jedną wielką manipulacją. Na przykład sok pomarańczowy to produkt z napisem SOK, a nie NAPÓJ (mimo, że stoi na tej samej półce). Mleko UHT może okazać się … napojem, który z tym pierwszym nie ma nic wspólnego, a masło – zwykłym mixem tłuszczowym, który nie dostarczy niczego dobrego naszemu organizmowi.

Czasem warto poświęcić nieco więcej czasu, aby przygotować coś bardziej wartościowego i mniej przetworzonego niż gotowy produkt. Weźmy chociażby taki jogurt truskawkowy. W małym kubeczku, znajdziecie nie tylko jogurt i ODROBINĘ prawdziwych owoców, ale i cukier, i substancje chemiczne nadające odpowiedni smak, zapach, barwę, trwałość. Wymieszanie jogurtu naturalnego z garścią owoców kosztuje niewiele wysiłku, wcale nie jest droższe, a zdecydowanie jest zdrowszą i lepszą alternatywą.

Dowolny serek, twarożek świetnie zastąpi kaloryczne masło, a dodatek odrobiny wody do soku wcale nie zmieni jego smaku, a i ujmie część kalorii. Gotowanie na parze wydobędzie z mięsa czy warzyw ich naturalne smaki bez zbędnych kalorii pochodzących z tłuszczu. Frytki czy inne, zwykle smażone potrawy, można upiec w piekarniku z o wiele mniejszą ilością masła czy oleju. Nawet jajko sadzone można ugotować na wodzie (tzw. jajko w koszulce), a jajecznicę na parze. Słodkie kakao pełne cukru lepiej zamienić kakao naturalnym, które dosłodzimy miodem wedle własnego upodobania. Zjadając naturalną pomidorową lub ogórkową zaoszczędzimy wiele kalorii, których dostarczyłyby nam tezabielane tłustą śmietaną. Z kolei, własnoręcznie mieląc mięso wieprzowe i wołowe, nie tylko wiemy co będziemy jeść, ale i możemy pozbyć się wszystkich tłustych skrawków, które w gotowym mielonym zwykle są na porządku dziennym.

Gotowe kostki rosołowe pełne wzmacniaczy smaku możesz również wykonać w warunkach domowych. Ugotuj mocny, aromatyczny wywar na dobrym mięsie oraz dużej ilości warzyw i przypraw. Po ostudzeniu, wlej go do woreczków na lód i zamroź. Gdy będziesz gotować zupę wystarczy, że dodasz kilka do garnka.

Warto też zaopatrzyć się w ręczniki papierowe, na których odsączycie placki ziemniaczane, w parowar do gotowania na parze czy w odpowiednią patelnię, dzięki której zredukujecie ilość używanego tłuszczu. Pomocne może się okazać również wydrukowanie i powieszenie na lodówce poniższego zestawienia. Będzie to nie tylko pouczająca lista, ale i w pewnym sensie motywacja do zdrowszego i lżejszego jedzenia.

Powodzenia i niech Wam wyjdzie na zdrowie!


Mały kotlet schabowy, puree z 2 ziemniaków, masła i porcja surówki na śmietanie – 700 kcal
Pierś z indyka (grillowana lub gotowana na parze w ziołach), 2 gotowane ziemniaki, sałatka z pomidora, kapusty pekińskiej i łyżki oliwy z oliwek – 400 kcal

Frytki smażone (2 ziemniaki, 2 łyżki oleju) – 320 kcal
Frytki pieczone w piekarniku (2 ziemniaki, łyżeczka oliwy z oliwek do skropienia) – 180 kcal

Jogurt truskawkowy (150 g) –  142 kcal
Jogurt naturalny + zmiksowana garść truskawek – 110 kcal

Klasyczna sałatka jarzynowa (marchew, korzeń pietruszki, seler, ziemniak, ogórek kiszony, jajko, groszek konserwowy, majonez). Porcja (mała miseczka) – 311 kcal
Sałatka jarzynowa z majonezem i jogurtem naturalnym (na każde pół łyżki majonezu – łyżka jogurtu naturalnego). Porcja (mała miseczka) – 215 kcal

Kajzerka posmarowana 2 kosteczkami masła z 2 plasterkami salami – 320 kcal
Bułeczka z ziarnami posmarowana 2 łyżeczkami serka typu Bieluch z 2 plastrami polędwicy sopockiej – 238 kcal

Trójkąt pizzy wiejskiej (sos, ser, szynka wieprzowa, kiełbasa wiejska, boczek) – 496 kcal
Trójkąt pizzy Capriciosa (sos, ser, szynka, pieczarki) – 311 kcal

2 garści chipsów paprykowych – 157 kcal
2 garści popcornu – 31 kcal

Garść orzechów laskowych w czekoladzie – 324 kcal
Garść orzechów laskowych + kostka mlecznej czekolady – 220 kcal



CHCESZ NA BIEŻĄCO OTRZYMYWAĆ NOWĄ PORCJĘ TEKSTÓW I PRZEPISÓW?
POLUB MNIE NA FACEBOOK-U

You Might Also Like

4 komentarze

  1. Zapraszam serdecznie do wzięcia udziału w akcji:
    http://ziola-suplementy.blogspot.com/2013/02/zdrowie-w-internecie.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie na to czekałam! Jak zamienić te kostki rosołowe? I teraz już wiem! Teraz to ulga na sercu że nie będę podawać tej chemi co mi tak smakuje. Zamiast tego zrobię własne :D WIELKIE CI DZIĘKI O ZŁOTA KUCHARECZKO ! ! !
    W niedziele na obiat były gotowane frytki. Czyli ziemniaki pokrojone na frytki i zwyczajnie ugotowane. Potem nie dłubane podane na talerzu i Dzieci zjadły z apetytem :D
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Złota Kuchareczko ??? Ojojoj :) haha
      PS Tylko pamietaj, że to ma być MOCNY wywar z mięsa, warzyw i przypraw! W zasadzie możesz ugotowac go tylko po to by zrobić te kostki. Wyjdzie Ci pewnie jakiś garnuszek tego rosołu ale kostek będziesz miała na kilka zup :) POWODZENIA i daj znać jak się sprawdziły. Ja ostatnio robiłam na ... żeberkach i były świetnie mocne i aromatyczne.

      Usuń
  3. Polecam sposób dr Dąbrowskiej na odżywianie wewnętrzne, aby pozbyć się złogów. Dopiero wtedy odchudzanie ma jakikolwiek sens: http://www.eioba.pl/a/3yd6/post-na-zdrowie
    Jeśli podobało się, zapraszamy tutaj: www.facebook.com/GrupaWsparciaZdrowia

    OdpowiedzUsuń

Przepis przypadł Ci do gustu? A może masz jakiś pomysł jak go udoskonalić? Tekst dostarczył Ci oczekiwanych informacji? Podziel się tym z innymi!

ZOBACZ RÓWNIEŻ