Najnowsze Posty

Na tropie - 5 zasad zdrowego gotowania

By 12:56 , ,

Tym razem podpowiem Wam, jakimi prawami rządzi się moja kuchnia. Mogliście je już poznać podczas czytania mojego artykułu w czasopiśmie Polska gotuje. Dla tych co nie zakupili wówczas tamtego numeru - mała powtórka.



1. Gotuj na parze 
to najlepszy sposób na przygotowanie smacznych i zdrowych potraw. Nie tylko zachowasz większość cennych składników odżywczych ale i nie dostarczysz sobie niepotrzebnych kalorii (np. z tłuszczu do smażenia). Ja, na moment obecny nie wyobrażam sobie swojej kuchni bez parowaru. Jednocześnie gotuję ziemniaki, podgrzewam zupę i przygotowuję mięso. Najprostszy elektryczny sprzęt kupisz już za 50 zł. Nakładki na garnek to wydatek rzędu 30 zł. Te pierwsze zdecydowanie lepiej się sprawdzają, ze względu na możliwość równoczesnego gotowania na kilku poziomach.

2. Gotuj al dente 
przygotowanie makaronu wedle włoskiej zasady „na ząb’" to zalecenie nie tylko dla osób odchudzających się. Jedząc taki makaron, dłużej pozostaniemy syci.  Organizm bowiem potrzebuje więcej czasu aby go strawić. Podobnie jest w przypadku warzyw. Poza tym, te ostatnie, ugotowane na pół twardo zachowują więcej witamin niż rozgotowana breja.

3. Gotuj na raz 
nigdy nie gotuj „na zaś". Oceń mniej więcej jak dużo zje Twoja Rodzina. Nie gotuj całej paczki pierogów jeśli zamierzasz zjeść tylko jej połowę. Cała reszta będzie mocno Cię kusiła, a Ty przecież chcesz być lżejszy/-a. Podobnie jest z zakupami – kupuj tyle ile zjesz w ciągu maksymalnie 2 dni. Zapełniając lodówkę na cały tydzień, ryzykujesz  nie tylko podjadaniem. Część pewnie wyląduje w koszu na śmieci.

4. Gotuj naturalnie 
co z tego, że danie będzie pełne warzyw, dobrej ryby czy mięsa, jeśli do jego przygotowania użyjesz kostek rosołowych, vegety czy przyprawy typu maggi? Podobny smak uzyskasz używając naturalnych przypraw, ziół i warzyw! Po co masz zaśmiecać swój organizm chemicznymi dodatkami? Istnieją teorie, że jedną z przyczyn ADHD czy autyzmu u dzieci jest glutaminian sodu – wzmacniacz smaku obecny w tych „przyprawach”.
5. Gotuj różnorodnie
to chyba żadna nowina. Zresztą mało kto lubi jeść zupę pomidorową czy pieczoną rybę przez 5 dni w tygodniu. Twój organizm, każdego dnia domaga się dawki witamin, składników mineralnych których nie dostarczysz mu jedząc monotonnie. 
IM BARDZIEJ KOLOROWO NA TALERZU, TYM LEPIEJ! 




zdjęcia 
12345

You Might Also Like

5 komentarze

  1. Same mądre rady:-)

    Pozdrawiam i zapraszam do siebie
    http://siostraelwa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślałam, że dowiem się czegoś nowego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro mi :) Może następnym razem.

      Usuń
  3. A ja się przyczepię do tego gotowania 'na raz'...! ;P

    Często gotuję właśnie w ten sposób, raz jeden jedyny w niedzielę, przygotowując sobie jadło na cały tydzień (zwłaszcza, jak czeka mnie taki wyjątkowo 'zabiegany', żeby potem w pośpiechu nie wpychać w siebie 'śmietków', kiedy nie mam czasu przyrządzić czegoś porządnego).
    I dzięki temu oszczędzam czas, energię i pieniądze - nic w koszu nie ląduje, bo każdy mój 'gotowiec' jest przeznaczony na konkretny posiłek. Także o podjadaniu nie ma wtenczas żadnej mowy - jak zjem wcześniej swoje np. drugie śniadanie, to co zjem, jak faktycznie przyjdzie jego pora?
    Ino głodówka, haha, *a w portfelu już pustki*
    Cóż...

    W gotowaniu 'na raz' ja widzę tylko jedną wadę - być może nieco większe ubytki witamin i minerałów w jedzeniu...które jednak trochę sobie 'leżakuje' w lodówce'.

    Pozdrawiam!
    N.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja przeważnie gotuję więcej bo chłopaki maja raz większy apetyt a raz mniejszy.Ale jak mi coś zostanie to najczęściej zamrażam. dziś właśnie jemy odmrożoną pomidorową.Zakupy robię rzadziej, bo planuję wcześniej jadłospis i wtedy nie marnuję jedzenia i dbam by było różnorodne.

    OdpowiedzUsuń

Przepis przypadł Ci do gustu? A może masz jakiś pomysł jak go udoskonalić? Tekst dostarczył Ci oczekiwanych informacji? Podziel się tym z innymi!

ZOBACZ RÓWNIEŻ