Najnowsze Posty

NA TROPIE - Jak wybrać najlepszy jogurt

By 14:07 , , , ,



Ostatnio, rozprawiłam się z produktami mlecznymi, które masowo wcinają i dorośli i dzieci. Dziś – podpowiem Wam jak wybrać ten najprawdziwszy i najlepszy jogurt.

Jeśli podobnie jak większość mieszkańców kuli ziemskiej, nie możesz lub po prostu nie lubisz pić mleka, postaraj się poszukać źródła cennego dla Twoich kości wapnia gdzie indziej. To ważne, w szczególności w przypadku dzieci i kobiet w okresie menopauzy. 

Jogurt ma nad mlekiem tą przewagę, że zawiera częściowo lub całkowicie rozłożoną laktozę – cukier mleczny. Dzięki temu jest produktem zdecydowanie łatwiej przyswajalnym niż mleko krowie. Zawiera też więcej wapnia, aminokwasów i witamin z grupy B. Regularnie spożywany może przyczynić się do obniżenia poziomu cholesterolu LDL, zapobiega rozwojowi miażdżycy oraz wspomagając procesy trawienia – przeciwdziała zaparciom. 

Te wszystkie zalety nikną oczywiście w cieniu produktów wysoko przetworzonych czyli jogurtów smakowych, które dla mnie są deserem, a nie dobrą przekąską. "Owocowe" (pół biedy jeśli w składzie mają przynajmniej 1 kawałek owocu) to tona cukru, barwników i aromatów. Wolę wybrać naturalne, zmieszać z ulubionym muesli, ziarnami i świeżymi owocami. Wtedy faktycznie wiem co jem. I daję swojemu organizmowi to co najlepsze.



     JAK WYBRAĆ NAJLEPSZY JOGURT?

1.    SKŁAD
Prawdziwy jogurt to tylko dwa składniki: mleko i bakterie. Jeśli na etykiecie znajdziesz informację o cukrze, żelatynie, pektynie, skrobi czy mleku w proszku – szukaj dalej. Jeśli już musisz kupić owocowy, wybierz taki, który ma najkrótszą listę składników.

2.    NAZWA
Coś co wygląda jak jogurt, może się okazać jedną, wielką ściemą. Sprawdź, bo być może masz do czynienia z napojem mlecznym albo deserem. Żadne z tych nie dodadzą Ci energetycznych skrzydeł. Nie wierz w to!

3.    STRUKTURA
Otwierasz wieczko i widzisz wodę. Nie, ten jogurt nie jest zepsuty. Prawdziwy produkt ma oddzieloną fazę stałą od wodnej. 

4.    DIETA
Jogurt fit, light, zero, dietetyczny – to nie jogurt! Odrobina tłuszczu jest niezbędna dla witamin w nim rozpuszczalnych, a więc: A, D, E , K. Wybierz taki, który zawiera mniej więcej 2% tłuszczu.

5.    CUKIER i KALORIE
„Jogurty” owocowe to same kalorie. Zdarza się, że na całe opakowanie małego jogurtu przypada aż 3-4 łyżeczki cukru. Kaloryczność produktu zwiekszają wszystkie kolorowe bajery, a więc: barwione chrupki, syfiaste muesli, chemiczne kuleczki albo czekolada bez kakao.

6.    BARWIENIE
Barwniki naturalne niby nie są złe ale … szukamy przecież owoców, a nie soku z buraków w jogurcie truskawkowym, wyciągu z winogron w jogurcie bananowym czy koszenili z owadów w każdym z dostępnych. Niby są lepsze od sztucznych barwników, no ale …

7.    ZAGĘSZCZANIE
Podobnie sprawa ma się z zagęstnikami. Zwykle są to pektyny (E440), skrobia (E1422) i guma guar (E412). Niby nie szkodzą ale ich obecność świadczy o mniejszej wartości jogurtu. Kosztem ilości mleka, dodano właśnie zagęstniki. Mleko w proszku jest produktem przetworzonym i przez to, nie polecanym przez nas dietetyków aczkolwiek w konfrontacji z innymi dodatkami (typu barwniki, aromaty), proszek ten jest złem najmniejszym. Do niektórych jogurtów dodaje się też żelatynę wieprzową. 

8.    PROBIOTYCZNE
Szukasz jogurtu probiotycznego? Na opakowaniu powinna być informacja o rodzaju, gatunku i szczepie bakterii obecnym w produkcie np. Bifidobacterium lactis DN-173 010. By jogurt probiotyczny był naprawdę usłużny dla naszego przewodu pokarmowego, w jednym mililitrze powinien zawierać przynajmniej milion żywych komórek bakteryjnych.

9.    BIO EKO
Jeśli chcesz kupić jogurt prawdziwie EKO – wybierz taki, który posiada certyfikat jednego z ośrodków atestujących np. Agrobiotest. 

    

              JOGURTOWE MITY

Wybierz mój jogurt. Jest bez konserwantów.
Jogurt nie ma prawa ich posiadać. To zwykłe chwalipięctwo i marketing producentów. Podobnie jak identyczny tekst na produktach sypkich.

Jogurt truskawkowy, a jogurt o smaku truskawkowym – to to samo.
NIEPRAWDA! Pierwszy zawiera owoce (musi), drugi – same aromaty i barwniki.

Jogurciki dla dzieci są najzdrowsze.
       Akurat! Szczególnie te, który w ramach dodatku posiadają kaloryczne i chemiczne żelki, chrupki albo groszki.

CHCESZ NA BIEŻĄCO OTRZYMYWAĆ NOWĄ PORCJĘ TEKSTÓW I PRZEPISÓW? 
POLUB MNIE NA FACEBOOK-U

Tekst  w oparciu o „Czy wiesz co jesz” K. Bosackiej, M. Kozłowskiej-Wojciechowskiej
zdjęcie tytułowe klik
1 2 3

You Might Also Like

4 komentarze

  1. Mój ulubiony jogurt to ten z Bakomy naturalny ekstra gęsty :)
    Zawsze jest w mojej lodówce :)

    OdpowiedzUsuń
  2. a ja polecam jogurt nat.bio z Lidla.zawsze chętnie po niego sięgam.

    OdpowiedzUsuń
  3. polecasz jakąś konkretną firmę? byłoby łatwiej szukać w sklepie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. np. z Klimeko, ew. Mlekpol Sokólski naturalny,. Są to jogurty naturalne bez mleka w proszku. "Owocowych" nie jemy :)

      Usuń

Przepis przypadł Ci do gustu? A może masz jakiś pomysł jak go udoskonalić? Tekst dostarczył Ci oczekiwanych informacji? Podziel się tym z innymi!

ZOBACZ RÓWNIEŻ