Najnowsze Posty

Pizza na cienkim cieście

By 19:53 , , , , , , , , , , ,

Długo szukałam pizzowego przepisu idealnego. Przyznam, że jak na faceta, Łukasz dzielnie znosił te moje pierwsze próby. Ciasto przypominało wtedy kamień ale On uparcie twierdził, że jest najpyszniejsze na świecie. I to nic, że prawie pozbył się kilku zębów. 

Teraz jednak - było inaczej.

Zanim opublikowałam ten przepis, przekopałam internet wzdłuż i wszerz. Gdy wreszcie trafiłam na ten jedyny - odetchnęłam. Męska potrzeba fast-foodu (zdrowszego fast-foodu) wreszcie zostanie zaspokojona. "Od czasu do czasu" :)

Inspirację na recepturę spodu przygarnęłam od Smakoci, wierzch zapełniłam tym co akuratnie znajdowało się w mojej lodówce. Były i więc brokuły, czerwona papryka, obowiązkowe pomidory, podduszone pieczarki i w nieco męskim akcencie - ''wiejska'' made by my dad :)

Z podanych składników, możecie upiec dwa mniejsze spody lub jeden większy (polecam tą drugą opcję; gdy piekłam dwie - zbyt mocno rozwałkowałam i było za cienkie). Do tej pory nie opanowałam techniki robienia koła. Moje placki są póki co - kosmokształtne :)

Ciasto jest cienkie, delikatne i lejące po upieczeniu - czyli takie jakie chciałam otrzymać. 
SMACZNEGO!

1 porcja to ok:
525 kcal
9 g błonnika
29 g białka
24 g tłuszczu
53 g węglowodanów

PIZZA NA CIENKIM CIEŚCIE

Składniki (na 5 porcji):
CIASTO
2 szklanki mąki pszennej pełnoziarnistej
20 g świeżych drożdży
180 ml dość ciepłej wody 
3/4 łyżeczki soli
3/4 łyżeczki cukru
4 łyżki oleju rzepakowego
SOS
mały koncentrat pomidorowy
pół szklanki wody
sól, pieprz, zioła prowansalskie
ząbek czosnku
DODATKI
4 pomidory
2 czerwone cebule
biała cebula
10 pieczarek, łyżka masła, szczypta soli
kilka różyczek ugotowanego brokułu
pół czerwonej papryki
2 opakowania sera mozzarella
średnia laska kiełbasy (u mnie wieprzowa)

Ciasto
Drożdże kruszymy do miseczki, dodajemy cukier, ciepłą wodę, mieszamy i odczekujemy kilka minut aż zaczną się pienić.
Mąkę z solą wsypujemy do większej miski, w środku robimy dołek, wlewamy drożdże, olej. Wszystko razem mieszamy drewnianą łyżką, później wyrabiamy ręką na elastyczne (!!! musi być wręcz puszyste*) ciasto. Odstawiamy w ciepłe miejsce na ok. 40 minut aż podrośnie. Po tym czasie, wyrabiamy je na podsypanej mąką stolnicy i wałkujemy na w miarę cienki** placek (zajmie prawie całą blachę). Spód przenosimy na posmarowaną olejem blachę (lub na papier do pieczenia).
Sos
W czasie gdy ciasto rośnie, do rondelka wrzucamy koncentrat, wodę, przeciśnięty przez praskę czosnek, 2 łyżeczki ziół. Zagotowujemy i doprawiamy do smaku solą i pieprzem (ma być w miarę gęsty).
Wierzch
Pieczarki obieramy, kroimy w plastry, dusimy do miękkości na maśle. Warzywa, kiełbasę i ser kroimy w plastry. Spód smarujemy sosem, na to pomidory, dalej cebula i reszta wedle uznania. Na samym wierzchu ma być ser. Pizzę pieczemy w temperaturze 240*C na środkowej półce przez ok 12-15 minut.

* jeśli ciasto jest zbite, nie da się formować - od razu wyrzućcie je do kosza i róbcie następne. nie wyrośnie. ciasto musi być wręcz puszyste. sprawdzicie to również przez delikatne uderzanie go o deskę. powinno się rozpłaszczać
** czasami robię ultracienkie (jak dzisiaj), a czasami grubsze. obydwa sposoby będą wyśmienite.

CHCESZ NA BIEŻĄCO OTRZYMYWAĆ NOWĄ PORCJĘ TEKSTÓW I PRZEPISÓW? 
POLUB MNIE NA FACEBOOK-U







You Might Also Like

12 komentarze

  1. Jak pizza to tylko na cieniutkim cieście ! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. była pyszna ale na grubym cieście też była mega (robiłam potem dwa razy) :)

      Usuń
  2. Jaką dokładnie mąkę użyłaś? Mogłabyś podać firmę?

    Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dam sobie głowy uciąć ale chyba Lubella Pełne Ziarno Mąka pełnoziarnista. Czasami tez kupuję Gdańskie Młyny pszenna pełnoziarnista :)

      Usuń
  3. Konsystencja ciasta super, ale następnym razem dodam tylko 1/4 mąki pełnoziarnistej, bo przy 100% ciasto było gorzkie (użylam Lubelli), z resztą nie pierwszy raz zbyt duży udział tej mąki w cieście daje taki efekt.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj, ciekawe. my mieliśmy wręcz słodkawy spód, serio (?) I to za każdym razem jak robiłam (z 10 razy już) :)

      Usuń
  4. Ciasto wyszło idealnie. Od teraz będę się trzymać tylko tego przepisu :) O taki efekt właśnie mi chodziło. Pyszne !

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam,
    dwie szklanki mąki - czyli 500g mąki, tak:)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj nie! 260 g około - proszę spojrzeć np. tutaj http://www.ilewazy.pl/szklanka-maki-pszennej-pelnoziarnistej :)

      Usuń
    2. a ja sobie zrobiłam 2x 250 gram mąki ale ze mnie gapa :P ciasto oczywiscie wylądowało w koszu....

      Usuń
    3. nawet wiem czym się sugerowałaś :) że szklanka mieści ok. 250 ml wody :D spróbuj jeszcze raz.

      Usuń
  6. zrobiłam i wyszła super i wyglądała naprawdę całkiem całkiem :D szkoda tylko ze mój wybredniak nawet nie spojrzał:( dodam że na pizze z restauracji reaguje słodkim okrzykiem 'ooooo' ... więc niech ktoś mi wytłumaczy o co tutaj chodzi... czyżby zadziałała magia pudełka (pizzowego) ;)?

    OdpowiedzUsuń

Przepis przypadł Ci do gustu? A może masz jakiś pomysł jak go udoskonalić? Tekst dostarczył Ci oczekiwanych informacji? Podziel się tym z innymi!

ZOBACZ RÓWNIEŻ