Najnowsze Posty

Zakwas na żurek

By 19:59 , , , ,


Jakiś czas temu zauważyłam, że często szukacie przepisu na sam zakwas. Żurek każdy robi wedle własnych przyzwyczajeń i upodobań. Ponieważ po wpisaniu w moją blogową wyszukiwarkę hasła ''zakwas'' natrafiacie na pustkę, przeniosłam tutaj recepturę i wzbogaciłam ją zdjęciami. Sama mieszanka nie wzbudziła w Was na Facebook-u zbyt ciepłych uczuć. Dopiero dwudziesta któraś z kolei Czytelniczka odgadła co widnieje na zdjęciu. Zapewniam Was jednak, że to co z tej brei powstaje, jest przepyszne i warte kilkudniowej cierpliwości :). Nijak mają się do niego torebkowe, sztuczne "żurki", a samo wykonanie takiego zakwasu, a potem zupy - wcale nie jest takie trudne i czasochłonne. I mówi Wam to Główny Naczelny Leń :)


ZAKWAS NA ŻUREK
5 łyżek mąki żytniej pełnoziarnistej np. KLIK
łyżka otartego, suszonego majeranku 
4 ząbki czosnku
3 listki laurowe
5 ziaren ziela angielskiego
pół litra przegotowanej letniej wody


    Do wyparzonego słoika wsypujemy mąkę, dodajemy wodę, przekrojony czosnek, listki, ziele oraz majeranek. Mieszamy, przykrywamy spodeczkiem i ściereczką. Odstawiamy w ciepłe miejsce i każdego dnia mieszamy. Zakwas jest gotowy po mniej więcej pięciu dniach.

    CHCESZ NA BIEŻĄCO OTRZYMYWAĆ NOWĄ PORCJĘ TEKSTÓW I PRZEPISÓW?
    POLUB MNIE NA FACEBOOK-U


    You Might Also Like

    9 komentarze

    1. Nie ma to jak domowy zakwas! U mnie jeszcze barszczyk króluje... Tak niewiele potrzeba, aby obejść się bez chemii... :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. odrobina cierpliwości, prawda? :)

        Usuń
    2. Aż smaka złapałam... chyba ugotuję wcześniej bo do świąt wielkanocnych jeszcze daleko:)

      OdpowiedzUsuń
    3. Moja babcia robi najpyszniejszy żurek na świecie, a ostatnio jak byłam w PL to akurat się minęłyśmy i dziadek zrobił równie pyszny żurek na zakwasie babci. Pychota!

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. babcie robią rewelacyjny na serwatce, jadłaś? też pyszne! :))

        Usuń
    4. Takie proste, a tak mało osób robi żur na zakwasie :)

      OdpowiedzUsuń
    5. Witam, właśnie jetem w trakcie, robienia zakwasu według Pani przepisu:) i sałatki z porów i śledzi:) i mam pytanie odnośnie zakwasu: czy ma on ok 3 dnia zburzeć (czy może zepsuł się)? i drugie pytanie, czy taka porcja, a więc pół litra nadaje się do przygotowania jednej zupy? pozdrawiam serdecznie

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. witaj :)
        nie sądzę by się zepsuł aczkolwiek robiłam już go wiele razy i nic takiego mi się nie przytrafiło. Na pewno się odrobinę pieni, ma przyjemny kwaskowaty zapach i smak (z lekką nutą goryczy). Powyższy przepis wystarczy Ci na ok. 4 talerze żurku. Pozdrawiam ciepło i daj znać jak wyszło

        Usuń

    Przepis przypadł Ci do gustu? A może masz jakiś pomysł jak go udoskonalić? Tekst dostarczył Ci oczekiwanych informacji? Podziel się tym z innymi!

    ZOBACZ RÓWNIEŻ