Najnowsze Posty

Barszcz czerwony na zakwasie - Zakwas na barszcz

By 17:41 , , , , , , , , ,


Wigilijny barszcz czerwony robiłam ubiegłego roku na samych burakach. Był jałowy i lekko słodki czyli taki, jaki zwykło jadać się w moim rodzinnym domu podczas świąt. Ponieważ jednak wege nie jestem, a w czerwonym barszczu lubię raczej ostrzejszy smak - nastawiłam zakwas i przyrządziłam mocną, aromatyczną i lekko kwaskowatą zupę pod jajko na twardo, uszka lub - jak niektórzy lubią - ugotowaną fasolę. Pyszny również solo - często podawany do krokietów na imieninach :P

1 porcja to ok:
107 kcal
2,4 g błonnika
8,6 g białka
5,8 g tłuszczu
7,8 g węglowodanów

BARSZCZ CZERWONY NA ZAKWASIE
Składniki (na 5-6 porcji):
ZAKWAS
2 czerwone buraki
kromka chleba żytniego
2 ząbki czosnku
2 listki laurowe
4 ziarna ziela angielskiego
płaska łyżka soli himalajskiej różowej KLIK
1/2 łyżeczki cukru

BARSZCZ
350-400 g wołowiny na rosół
2 czerwone buraki
mała marchewka
myły korzeń białej pietruszki
mały kawałek selera
mały kawałek pora
listek laurowy
4 ziarna ziela angielskiego
łyżka drobno posiekanej natki pietruszki
sól, pieprz do smaku

Zakwas:
Buraki obieramy, kroimy w plastry, wrzucamy do dużego słoika razem z przyprawami i chlebem. Zalewamy 2,5-3 szklankami zimnej wody, przykrywami spodeczkiem i odstawiamy na parapet na jakieś 3-4 dni (max). Przecedzamy przez sitko.

Barszcz:
Mięso myjemy, razem z listkiem i zielem wkładamy do garnka i zalewamy 4 dużymi szklankami zimnej wody. Zagotowujemy, a po chwili zbieramy pianę z wierzchu. Gotujemy około godziny na średnim ogniu. Po tym czasie wyjmujemy mięso, ziele i listek. Buraki kroimy w plastry i wrzucamy razem z włoszczyzną do bulionu. Na małym ogniu gotujemy ok. pół godziny. Pod koniec wlewamy 2 szklanki gotowego zakwasu, chwilę gotujemy. Doprawiamy solą i pieprzem lub domową vegetąPodajemy posypany natką pietruszki.

* dla uzyskania jeszcze mocniejszego aromatu, wraz zakwasem można dodać do zupy drobno posiekane 2 ząbki czosnku
** nie dopuszczamy do mocnego bulgotania barszczu, gdyż straci on swój kolor
*** (porada mojej Mamy) kwaśniejszy barszcz otrzymamy dodając do zupy odrobinę soku z cytryny

CHCESZ NA BIEŻĄCO OTRZYMYWAĆ NOWĄ PORCJĘ TEKSTÓW I PRZEPISÓW? 
POLUB MNIE NA FACEBOOK-U

You Might Also Like

11 komentarze

  1. Uwielbiam barszcz czerwony czy on ukraiński czy polski, z jajkiem, kiełbasą czy fasolą zawsze mam ochotę go jeść :) zawsze robię gęsty... taki, że łycha staje :D buraki trę na tartce, żeby było ich dużo ... uwielbiam buraki. Posypuje koperkiem. Ależ się zaśliniłam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no to mamy wspólną miłość :) ja kocham taki gęsty z ziemniakami mmmm

      Usuń
  2. wygląda przepysznie, chyba się na niego skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. rób, rób! szczególnie jeśli będziesz planować jakiś towarzyski wieczór :) Dobry na śniadanie - sprawdzili u mnie :P

      Usuń
  3. Ale bym się napiła takiego barszczyku, piękny kolor i przyciąga oko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. do dzieła! 3-4 dni i po sprawie :)

      Usuń
  4. też miałam robić zakwas już kilka razy.. i co?
    Zapominałam, haha :D
    Ale dobry podobno jest!
    I jaki masz intensywny kolor!!! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jestem zdolna :) a tak serio - też Ci wyjdzie taki kolor!

      Usuń
  5. Dziękuję Ci jak nie wiem co za ten przepis. To jest tak jakbyś mi spadła z nieba bo właśnie szukałam czegoś takiego. Jutro się biorę za przygotowywanie barszczu na wigilię ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wesołych Świąt! I udanego barszczu :)

      Usuń
  6. Na taki barszcz warto zgrzeszyć i więcej kalorii. Kto by mu się oparł :D

    OdpowiedzUsuń

Przepis przypadł Ci do gustu? A może masz jakiś pomysł jak go udoskonalić? Tekst dostarczył Ci oczekiwanych informacji? Podziel się tym z innymi!

ZOBACZ RÓWNIEŻ