Najnowsze Posty

Co podać na drugie śniadanie/podwieczorek dziecku, które ukończyło pierwszy rok życia?

By 20:12 , , , , ,


Małe dzieci, powinny w ciągu dnia otrzymać około 4-5 posiłków: 3 podstawowe (śniadanie, obiad, kolacja) oraz 1-2 uzupełniające (II śniadanie i/lub podwieczorek). Czasem zdarza się, że maluszki młodsze (w 2 roku życia) domagają się większej ilości posiłków, ale za to - mniejszych objętościowo. O ile to możliwe - warto stopniowo uczyć je regularnego odżywiania w odstępach 3-4 godzinnych. Nic jednak na siłę. Każde dziecko jest przecież inne. Sami zauważycie, jakim charakterem żywieniowym będzie odznaczać się Wasza córką bądź syn. Być może będzie on/ona preferował/a 6 niewielkich posiłków, a być może - 3-4 większe. Trzeba jedynie pamiętać, by wraz z tymi daniami szkrab nie otrzymał ani zbyt małej ani zbyt dużej dawki energii, która mogłaby doprowadzić do niedoborów/nadwagi.

Ponieważ od pewnego już czasu dostaję od Was sporo pytań dotyczących drugiego śniadania i podwieczorku dla rocznego malucha, dzisiejszy wpis będzie zawierał garść propozycji na ten drugi i przedostatni posiłek w ciągu dnia. Wszystkie zawarte tutaj informacje zostały opracowane przez Instytut Matki i Dziecka*, a część z przykładów pochodzi z diety mojego Jasia.

Drugie śniadanie i podwieczorek to uzupełnienie puli energetycznej całodziennej diety naszego maluszka. Dziecko rośnie, raczkuje, chodzi, skacze i szaleje. Traci przy tym mnóstwo energii. I tak będzie prawdopodobnie przez wiele następnych lat. Nie ma lekko :)
II śniadanie i podwieczorek mają za zadanie na nowo naładować baterie naszych pociech. Po to, by radośnie i z życiem mogły odkrywać świat i wszystko to co je otacza. I to właśnie Ty musisz o to zadbać.

Drugie śniadanie/podwieczorek przygotowuje się zwykle na bazie mleka bądź jogurtu naturalnego, kefiru oraz maślanki. Do wyboru mamy moc sezonowych owoców, warzyw oraz jajka, lekkie kasze i delikatny twarożek. Na bazie tych produktów można stworzyć naprawdę pyszne, kolorowe i wartościowe posiłki, które z ochotą zje nawet niejadek. Pasty, naleśniki, omlety, koktajle, sałatki ... Możliwości jest mnóstwo! W zależności od tego co maluch lubi. Smak dań można podkreślać naturalnymi przyprawami - do wytrawnych - pieprz, tymianek, cząber, do słodkich - cynamon oraz wiele wiele innych.

Drugie śniadanie rocznego maluszka to posiłek delikatny i niewielki objętościowo. Podobnie jest z podwieczorkiem. Aby uzmysłowić sobie pojęcie porcji w diecie malucha, warto zapoznać się z wytycznymi dotyczącymi wielkości produktów serwowanych dzieciom w wieku 1-3. Jak widać - porcja dla malucha wcale nie jest tak duża jakby się nam wydawało. W swojej pracy często spotykam się z mamami, które skarżą się na swoje mało-jedzące dzieci. Po dłuższej rozmowie okazuje się, że szkraby te wcale tak źle nie jadają. To definicja "porcji" wygląda nieco inaczej w pojęciu mamy, a inaczej u dziecka.


Wiele z poniższych propozycji pojawiło się w jadłospisie mojego Janka. Najczęściej, wybieram dla Niego sałatkę ze "swoich" warzyw oraz małą porcję pieczywa, musy i twarożki owocowe. Na drugie śniadanie preferuję raczej wytrawne dania. Na słodko - jest potwieczorek. Dosyć często serwuję Mu również koktajle owocowo-warzywne na bazie kefiru bądź maślanki. W ten banalny sposób, z łatwością można przemycić dziecku szpinak o neutralnym smaku czy aromatyczną, nie zawsze przez szkraby lubianą natkę pietruszki.

Jak do tej pory, posiłków Jasia nie dosładzałam i nie dosalałam. Kto czytuje tego bloga od dłuższego czasu, doskonale zna moje podejście. Jeśli nie - zapraszam tutaj oraz tutaj. Ponieważ jedna z moich prac dyplomowych opierała się na wartościach prozdrowotnych miodu, stopniowo przymierzam się do znalezienia jego najlepszego źródła i dodawania odrobiny do pewnych posiłków Janka. Owsiankę czy twarożek można przecież posłodzić owocami. Z uwagi jednak na wiele korzystnych cech miodu, zdecydowałam się powoli i w niewielkich ilościach zaprzyjaźniać Jasia z tym produktem.

Nim ostatecznie przejdę już do propozycji drugich śniadań/podwieczorków, przypomnę:


Drugie śniadanie/podwieczorek to nie pora (i nie powód) do podawania dwulatkowi słodkiego danonka, ciastkowej kanapki czy słonych paluszków. Drugie śniadanie to ważny posiłek. Dla każdego z nas. I o tym należy pamiętać żywiąc swojego malucha. 

Przykłady drugich śniadań w drugim roku życia dziecka 
(część na podstawie zaleceń Instytutu Matki i Dziecka*)

Na słodko
- mały banan z łyżką jogurtu*
- sałatka z 2-3 morelek, łyżeczki najlepszych jakościowo, namoczonych i rozdrobnionych rodzynek i łyżki jogurtu naturalnego*
- filiżanka kefiru z okrągłym domowym biszkoptem*
- małe opakowanie jogurtu naturalnego z 2 łyżkami jagód*
- pół opakowanie jogurtu naturalnego z małą brzoskwinią*
- mały omlet na wodzie z łyżeczką jogurtu naturalnego i 1/2 filiżanki malin
- łyżka ugotowanej kaszy jaglanej, odrobina mleka i dowolny, mały owoc
- małe jabłko uduszone na wodzie z łyżką płatków owsianych błyskawicznych i szczyptą cynamonu
- płaska łyżka ugotowanej kaszy jaglanej, odrobina mleka, ćwiartka uduszonego na wodzie małego jabłka i szczypta cynamonu

Na wytrawnie
- kromka kajzerki z łyżeczką masła i pastą z łyżki półtłustego twarogu, łyżki jogurtu naturalnego i szczypiorku*
- pół kromeczki żytniego chleba z łyżeczką masła i pastą z łyżki półtłustego twarogu, łyżki jogurtu naturalnego, 2 rzodkiewek i 3-4 plasterków zielonego ogórka
- omlet na wodzie z łyżką jogurtu naturalnego, posiekaną rzodkiewką i szczypiorkiem
- pół kromeczki chleba pszennego z łyżeczką masła, szczypiorkiem i połową jajka na miękko/twardo
- pół kromeczki chleba graham z łyżeczką masła, z sałatką z łyżeczki tartego sera żółtego, łyżki jogurtu naturalnego, łyżeczki szczypiorku
- pół kromeczki chleba mieszanego z łyżeczką masła i sałatką (poniżej) z rzodkiewki, listka sałaty, łodyżki szczypiorku, ćwiartki pomidora z 1-2 łyżkami jogurtu naturalnego

Zdrowe przekąski w ciągu dnia
- cząstki jabłka, mandarynki lub pomarańczy
- plasterki banana
- kawałeczki gotowanych warzyw (marchwi, kalafiora, fasolki szparagowej)
- plasterki sera białego, ew. żółtego najlepszej jakości (ale niewiele)
- mleko
- jogurt naturalny


SAŁATKA 
mała rzodkiewka, ćwiartka małego pomidora, łodyżka szczypiorku, 
mały listek zielonej sałaty, mała łodyżka szczypiorku, 1-2 łyżki jogurtu naturalnego

Pomidora sparz, obierz ze skórki. Wszystkie warzywa drobno posiekaj, wymieszaj z jogurtem. Podawaj z chlebkiem i wodą.


A TY? CO PODAJESZ NA DRUGIE ŚNIADANIE SWOJEMU MALUSZKOWI? ZAINSPIRUJ NAS :)

CHCESZ NA BIEŻĄCO OTRZYMYWAĆ NOWĄ PORCJĘ TEKSTÓW I PRZEPISÓW?
POLUB MNIE NA FACEBOOK-U


Poradnik żywienia dziecka w wieku 1. do 3. roku życia

** porcje w przepisach są "dorosłe". należy dostosować je do wieku malucha

You Might Also Like

20 komentarze

  1. gdyby tylko mój 4 letni synek chciał to jesc... :( codziennie musze się glowic co dac mu do jedzeinia żeby zjadł a o salatkach czy warzywach to kompletnie nie ma mowy i to w każdej postaci

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. te sałatki to nawet nie sałatki. ja to tak nazywam. to ukryte w jogurcie dobrze pokrojone warzywa - w ten sposób nauczyłam Janka jeść ostrego, "cebulkowego'' szczypiorku czy rzodkiewki. A może spróbuj koktajli? Zmiksuj szklankę kefiru/jogurtu/maślanki z dojrzałym bananem i ... garścią liści szpinaku bądź natki. Możesz też zmiksować zieloną sałatę i inne warzywa, których smak skutecznie zamaskuje słodki banan. Nawet się synek nie zorientuje :) Powodzenia!

      Usuń
  2. U nas na drugie śniadanie najczęściej Em (1,5 roku) je jogurt/serek i owoce (woli osobno ;) ), ostatnio wymieszałam jogurt z ryżem/amarantusem/otrębami i też było ok, poza tym głównie owoce i wafle ryżowe/kukurydziane/orkiszowe albo domowe ciacho owsiane - te produkty świetnie sprawdzają się na spacerach (w te ciepłe dni Em z sąsiadem hasają po podwórku ponad 2h! już sobie ustalili, że "lunch" jedzą razem i punkt 10:00 próbują zaglądać do torebek swoich mam :D), także u nas jest na odwrót - drugie śniadanie raczej na słodko. Z kolei podwieczorek, to okazja, żeby zabrać tacie coś z obiadowego talerza ;) np. gotowane warzywa, trochę makaronu, a czasem trochę zupy (zależy, co danego dnia jest w menu dorosłych), a jak się zdarzy, że jesteśmy wtedy na podwórku (kolejne 2h hasania ;)), to różnie - buła/chleb, kostka gorzkiej czekolady, zdarzają się też surowe warzywa (rzodkiewka i ogórek są ostatnio hitami). Opcji jest naprawdę dużo, zwłaszcza teraz, kiedy pomału zaczynami owocowo-warzywny sezon na świeże :) /świetny artykuł!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jogurt z ryżem/amarantusem/otrębami - MUSZĘ SPRÓBOWAĆ! Dziękuję :) U nas też jest podjadanie z talerza taty. Ostatnio ich przyłapałam jak Jaś już w łóżeczku do spania, a Tata po pracy podżera ser żółty i oczywiście muszą razem :) A sezon owocowo-warzywny? Bajka :) Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  3. Kurczaki, mój roczniak je dużo, głodomór z niego. U nas w domu je się zdrowo, więc młodzieniec dostaje dużo warzyw i owoców, właściwie nie wzgardzi żadnym jedzeniem prócz jajecznicy, ta mu nie podchodzi (chyba że z naszego talerza :)). Ja na drugie śniadanie albo podwieczorek często przygotowuję owoce z płatkami jęczmiennymi albo orkiszowymi, jakie tam pod ręką mam. Teraz, od kiedy pojawiły się truskawki, furorę robi koktajl truskawkowy na kefirze z odrobiną kakao albo z bananem, albo truskawki z jogurtem naturalnym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. znam to - z talerza rodziców smakuje NAJBARDZIEJ :) co do koktajli - sama się na nie zawsze załapie robiąc je Jankowi. Śmieję się nawet czasem, że wraz z pojawieniem się Jasia, nasza dieta zrobiła się jeszcze zdrowsza :)
      Pozdrawiam ciepło

      Usuń
  4. Witam, mój dwuletni synek zjada wszystko bardzo ładnie:) - no tylko do mleka nie mogę go w żaden sposób przekonać, na szczęście bardzo lubi kefiry,jogurty, maślankę, a ser biały to wręcz uwielbia i te produkty najczęściej podaję synkowi zamiast mleka (mam nadzieję, że to wystarczy). Na drugie śniadanie serwuję synkowi np. kromeczkę domowego chleba z masełkiem i plasterkiem domowej wędliny i plasterkiem pomidora lub ogórka oraz zawsze domowy kompot owocowy (koniecznie ciepły w kubeczku). Przygotowuję również kanapki z pastą z grochu lub z tuńczykiem. Bardzo fajnym dodatkiem do pieczywa jest również pasta jajeczna ze szczypiorkiem, pasta z twarożku z posiekanym szczypiorkiem i salsa pomidorowa z drobniutko posiekaną natką pietruszki. P.s. bardzo fajny artykuł - będę do Pani wracać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Domowy chleb, domowa wędlina - zawsze najlepsze. Brawo! :) Co do mleka - zerknij na "obrazek" z wielkością porcji. Szklanka mleka równa się 1/2 szklanki kefiru, jogurtu, plasterkowi sera żółtego, dwóm łyżeczkom twarożku itd. Jeśli tak właśnie zjada - nie masz powodu do obaw. Najlepszym źródłem wapnia jest ser żółty, potem produkty mleczne. Twaróg ma go najmniej.
      PS nie Pani - Majka :)
      Pozdrawiam ciepło

      Usuń
  5. Ratujesz mnie! Znowu :) Dramatem jest dla mnie wymyślanie śniadań i innych posiłków. Sławko wsuwa wszystko bardzo chętnie, ale ja i tak się głowię co mu dać. Zaś z owoców, tak jak mama, uwielbia banana :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. super, że Ci się przyda wpis :) Smacznego dla Maleństwa (już nie takie maleństwa z naszych chłopaków ale co tam :)
      Buziaki
      PS też uwielbiamy banany, choć do "najczystszych" nie należą. Ale to taki element słodyczy w naszej diecie

      Usuń
  6. Super! Drukuję jako ściągawkę na lodówkę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mój synek- Krystek (14 msc) jest mega wybredny/smakosz:) jego przykładowe składniki menu: wszystkie wariacje kaszy mannej (z: kakao, łyżeczką domowego dżemu niskosłodzonego, owocem, pł. kukurydzianymi, przyprawami, miodem natur., kostką czekolady-wys. zawart. kakao, wanilią, biszkoptem), II śnia./podwiecz. (zamiennie): plasterek sera żółtego z łyżką jogurtu szczypiorem lub ziołami, owoce, warzywa świeże i gotowane dobrane w smaczne sałatki najcześciej z jogurtem, budyń z żółtkiem i wanilią, kisiel z domowym sokiem, domowe ciasto, domowa bułka z masłem lub domowym dżemem (wędliny, też domowe je tylko osobno), obważanki odpustowe, biszkopty, twarożki na słodko i słono, koktajle przechodzą tylko owocowe w wersji smothie lub na kefirku. Obiad: gotowane mięsko z rosołu-każde:), pieczone/gotow/parowane warzywa, które koniecznie muszą być polane jakimś sosikiem (beszamel, sam jogurt lub z np. majonezem lub musztardą-troszkę), ryż chce jeść tylko Jaśminowy, choć próbowałam już wielu innym, wszystkie wariacje kluskowe- z owocami, mięsem, kopytka, leniwe, śląskie, pierogi- najchętniej a la Ruskie. Surówki, niestety muszę mu miksować, bo inaczej od razu wypluwa :/ macie jakiś pomysł na nauczenie go jedzenia kasz? Bo u mnie większość prób kończy się fiaskiem :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a może koktajl owocowy z kaszą jaglaną? muffinki z kaszą? nadziewane muszle makaronowe - kaszą kuskus? deser owocowy z kaszą pęczak i miodem? wszystko znajdziesz na blogu. :D notabene - ładne menu :)

      Usuń
  8. Wg tej rozpiski porcji powinnismy podawac po 4 porcje np owocow w ciagu dnia? Czyli rozumiem ze 4 razy dziennie jakis owoc czy tez pol (wg rozpiski porcji) ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 4 PORCJE owoców czyli np. koktajl na jogurcie z połówki banana i połówki szklanki jagód i sałatka z kaszy jaglanej z cząstkami jabłka i brzoskwini.

      Usuń
  9. Czyli takie 4porcje jako np podwieczorek czy tez drugie sniadanie
    Natknelam sie na Twojego bloga bo stracilam pomysly na posilki dla corci i musze przyznac ze sa na nim bardzo przydatne informacje;)
    A jesli chodzi o warzywa to jak przemycasz odpowiednia ilosc porcji? Mam troszke problem z planowaniem menu dla malej (ma rok i 3m), staram sie jakos wczesniej ustalac co jej dam nast dnia bo nie zawsze mam mozliwosc pojscia do sklepu, a chcialabym zeby sie zdrowo odzywiala
    Dzieki za odpowiedz, Ola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Olu, do śniadania też możesz przemycić, do kolacji :) Np. starte jabłuszko do kaszy manny, śliwka do owsianki rano. Jeśli chodzi o przemycanie jednego i drugiego, gorąco polecam koktajle: np. na bazie kefiru, pół banana, trochę malin plus garstka szpinaku w liściach :) i już masz prawie 2 porcje owoców i 1 porcje warzyw :) Koktajle to rewelacyjna sprawa bo wiele rzeczy można przemycić np. w słodkim jagodowym - buraka, w bananowym - roszponkę, a nawet kaszę jaglaną. Przepisy na blogu.

      Usuń
  10. Od urodzenia moich dzieci (obecnie w wieku 3,5 oraz 6 lat) temat zdrowej diety jest niezwykle ważny dla mnie; otrzymują 5 posiłków dziennie, duzo owoców i warzyw, chętnie zjadają ryby; Mam nieco kłopotu z tym co powinnam dawac im na kolacje; nie chce ich karmić kanapkami bo mam wrażenie ze w ciagu dnia wystarczajaco zjadają weglowodanów; sałatki raczej trudno przechodzą u młodszego dziecka; czesto podaje im placuszki np z kaszy jaglanej. Proszę o poradę właściwie co by było odpowiednie, jakie produkty. Bardzo wdzieczna bede za najmniejsza podpowiedz. Serdecznie pozdrawiam Kasia

    OdpowiedzUsuń
  11. ja też zawsze zwracałam uwagę na to co daję córce (teraz 3 latka). Niestety od zawsze mamy spory problem ze śniadaniami bo mała nie znosi dań mlecznych typu kaszki, owsianki, jaglanki etc. Zamiennie staram się dawać jogurty z owocami, albo naleśniki z twarożkiem lub serkiem naturalnym Bieluch i dżemem/miodem/owocami. Ale na zamienniki "zup mlecznych" pomysłów więcej nie mam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak się nie ma pomysłu lub czasu a chce się zjeść coś zdrowego i pożywnego to polecam przekąski typu- batonik zbożowy, orzechy, suszone owoce, wafle ryżowe, gryczanki itp. Takie jak tu np http://www.tobio.pl/category/przekaski-bio-do-szkoly
    Chodzi o to, żeby skład był dobry bez świństw, więc w eko sklepie najlepiej chyba kupować.

    OdpowiedzUsuń

Przepis przypadł Ci do gustu? A może masz jakiś pomysł jak go udoskonalić? Tekst dostarczył Ci oczekiwanych informacji? Podziel się tym z innymi!

ZOBACZ RÓWNIEŻ