Najnowsze Posty

Siemię lniane - 10 powodów dla których warto włączyć je do swojej diety

By 20:41 , , , , ,


Siemię lniane jest surowcem znanym naszej ludzkości od wieków, a jednak wciąż przez nas mocno niedocenianym. Jego wysokie walory odżywcze – w tym łatwo przyswajalne i wysokowartościowe białko (20-30% zawartości) – czynią z niego produkt niezwykle przydatny w naszej codziennej diecie. „Funcional food”. Jak ją wykorzystać?



1. Chroni żołądek
Substancje śluzowe obecne w siemieniu lnianym są niezwykle odporne na trawienie. Z tego powodu, nasiona lnu są wykorzystywane w środkach do powlekania błon śluzowych przełyku, żołądka oraz części dwunastnicy, dzięki czemu powstaje osłona przeciwko szkodliwym czynnikom z zewnątrz (np. w przypadku zatruć substancjami żrącymi, przy owrzodzeniach układu pokarmowego, kaszlu oraz chrypce).

2. Wspomaga odchudzanie
Wysoka zawartość błonnika wspomaga dietę odchudzającą. Dzięki jego lekko „zapychającym” działaniu, nagłe napady głodu są z czasem coraz mniejsze.

3. Delikatnie przeczyszcza
Kleik powstały w wyniku zamoczenia nasion lnu, ma działanie delikatnie przeczyszczające i przyspieszające perystaltykę jelit. Ponadto, stwarza korzystne podłoże dla rozwoju pożądanej flory bakteryjnej w jelicie grubym. Mikstura taka pomoże więc w przypadku wzdęć, zaparć czy problemów ze złym trawieniem.

4. Odmładza 
Nasiona lnu są bogate w mikroelementy (magnez, żelazo) i witaminy – w tym także takie o działaniu antyoksydacyjnym (A i E) zapobiegającym m.in. starzeniu się skóry czy rozwojowi wielu chorób nowotworowych oraz przewlekłych niezakaźnych (np. cukrzyca typu II). Dzięki takiej kompozycji, mieszanki lnu stają się świetnym eliksirem młodości dla każdej kobiety (i nie tylko). Idealnym, niedrogim i naturalnym. 

5. Zapobiega nowotworom
Również i obecne w siemieniu lignany (bardzo wysoka zawartość) wykazują profilaktyczne działanie wobec nowotworów m.in. piersi, prostaty czy jelita grubego. 

6. Idealne dla bezglutenowców
Substancje białkowe siemienia lnianego nie zawierają białek glutenowych, dzięki czemu dla osób cierpiących na celiakię, siemię lniane stanowi niezwykle wartościowy produkt spożywczy.

7. Chroni przed infekcjami 
Nasiona lnu zawierają ponad 40% tłuszczu, w którym przeważają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). NNKT odpowiadają za szereg ważnych funkcji w naszym organizmie m.in. dbają o dobry stan naszej skóry oraz chronią nas przed infekcjami. 

8. Obniża cholesterol 
Obecny w lnie kwas alfa linolenowy (omega-3) obniża zawartość cholesterolu we krwi oraz poprawia gospodarkę tłuszczową, zapobiegając tym samym chorobom układu krążenia w tym arteriosklerozie czy arytmii serca. 

9. Łagodzi ciążową zgagę
Kleik z siemienia idealnie sprawdza się w przypadku zgagi. Wspomnianą miksturę piłam przez cały okres swojej ciąży. Pomagało nawet przy napadach, które zwykle kończyły się wymiotowaniem i spaniem na siedząco.

10. Tanie SPA
Siemię lniane świetnie sprawdza się również w domowych kosmetykach. 2 łyżki siemienia zalane litrem wody, gotowane na wolnym ogniu przez kwadrans i przestudzone - są świetną kąpielą wygładzającą szorstkie dłonie. Maseczki z siemienia mają z kolei działanie nawilżające, regenerujące i leczące stany zapalne oraz trądzikowe skóry.

Siemię lniane ma delikatny, ledwie wyczuwalny, orzechowy smak dzięki czemu z powodzeniem można dodać go do większości produktów oraz dań – jogurtów, sałatek, panierki, ciast i koktajlów (truskawkowy z botwinką, z owocami goji i żurawiną). Gorącą wodą można zalewać zarówno całe ziarna jak i miał. Jest niedrogi i niezwykle wydajny. Jeśli więc zmagasz się z problemami układu pokarmowego, oddechowego, czy nawet nerwowego – nim sięgniesz po apteczne medykamenty – wypróbuj ziarna lnu. Naprawdę warto.


CHCESZ NA BIEŻĄCO OTRZYMYWAĆ NOWĄ PORCJĘ TEKSTÓW I PRZEPISÓW?
POLUB MNIE NA FACEBOOK-U




1. Gambuś H., 2005, Nasiona lnu oleistego (linum usitatissimum l) jako źródło składników odżywczych w chlebie bezglutenowym, ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 4 (45),
2. Heller K. i wsp., 2010, Uprawa lnu oleistego metodami ekologicznymi, Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering, 55 (3), 112-116

3. Wójtowicz A. i wsp., Wybrane cechy jakościowe chrupek kukurydzianych z dodatkiem odtłuszczonych nasion lnu, Acta Sci. Pol., Technica Agraria 11(3-4), 25-33 
4. Kosmetyki/kąpiel/maseczki – „Przyjaciółka”
foto: Public Domain Pictures

You Might Also Like

15 komentarze

  1. Witam, bardzo pouczajacy post :) a moze jeszcze Jakis przepis? albo link do przepisu?
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na razie w tekście są dwa przepisy na koktajle :)

      Usuń
  2. Jak to w końcu jest w ciąży. Sama piłam przy karmieniu piersią na kaszel, taki właśnie kleik gotowałam. W ciąży ponoć nie mogłam - tak wyczytałam, tu widzę, że polecasz na zgagę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nic mi nie wiadomo na temat przeciwwskazań w ciąży :) poleciła mi to farmaceutka i znajoma dietetyk (też wtedy w ciąży). Lepsze niż migdały (amygdalina!) i rennie :)

      Usuń
    2. jasne, że w czasie karmienia piersią nie można pić siemienia lnianego!!!!! zawsze się je na czas karmienia odstawia

      Usuń
    3. Drogi Anonimie,
      dziękuję za komentarz, proszę o podpisanie się na następny raz.
      W temacie zaś siemienia - bardzo proszę Cię o podanie choćby jednej, aktualnej publikacji, która podważy to co napisałam. Twój komentarz pozbawiony jest też Twoich osobistych argumentów. Będę wdzięczna za uzupełnienie tych informacji. PS Dieta mamy karmiącej to dieta mająca przede wszystkim za zadanie uzupełnić braki w organizmie matki. Mam nadzieję, że nie miałeś/aś na myśli, że jakieś składniki siemienia mogłyby zaszkodzić maluszkowi.

      Usuń
  3. Siemie lniane to len mielony(z tego co zrozumiałam?)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie do końca :) generalnie - wybieraj siemię - to całe nasiona, surowiec. Mielony len jest nieco uboższy w składniki.

      Usuń
  4. super materiał - dopiero odkrywam zalety siemienia i wiele mi podpowiedział :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę :) Powodzenia!

      Usuń
  5. Hm, naprawdę ono odchudza? Do tej pory unikałam, bo koleżanka piła je po to, żeby przytyć i myślałam, że tak ono działa, bo nawet tyła po nim.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Wysoka zawartość błonnika wspomaga dietę odchudzającą. Dzięki jego lekko „zapychającym” działaniu, nagłe napady głodu są z czasem coraz mniejsze." Łyżka siemienia to ok 50 kcal. Jeśli Twoja koleżanka jadła tego baaaardzo dużo, to jak w przypadku KAŻDEGO produktu, nadmiar prowadzi do wzrostu wagi.

      Usuń
  6. Polecam przyprazone na suchej patelni (bedzie skakalo jak popcorn), a potem na chleb z maslem i sola. o wiele smaczniejsze niz 'kisiel' a ponoc ma takie same wlasciwosci (polecone kiedys przez lekarza jak jako dziecko odmawialam picia zawiesiny przy problemach z zoladkiem).

    OdpowiedzUsuń
  7. A z ciekawości, cy siemię może się przeterminować? Mam zapas, ale zobaczyłam datę ważności. Przecież to ziarna są, to czemu? I druga sprawa, do pieczenia chleba ziarna namaczać, mielić, czy prażyć czy nic nie robić? I w ogóle jak najlepiej się z nimi obchodzić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, chodzi o zawartość tłuszczu - zwłaszcza mielone może szybko "zjełczeć".
      Ja dodaję do wszystkiego, dobrze je rozdrobnić aby zwiększyć powierzchnię uwalniania kwasów tłuszczowych (np. jedząc je łyżkami jako suplement - dobrze je rozgryzam).
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń

Przepis przypadł Ci do gustu? A może masz jakiś pomysł jak go udoskonalić? Tekst dostarczył Ci oczekiwanych informacji? Podziel się tym z innymi!

ZOBACZ RÓWNIEŻ