Najnowsze Posty

Chałka pełnoziarnista

By 20:37 , , , , , ,



Dwa lata temu upiekłam swoje pierwsze drożdżowe ciasto. "Bułeczki pod łyżeczkę konfitury" posmakowały mi tak mocno, że już wkrótce zaczęłam bawić się więcej. Ciasto drożdżowe ze śliwkami, szarlotki, drożdżówki z bakaliami i otrębami, orzechowe serducha, chałka z suszonymi owocami...  A Babcia mówiła, że drożdżowe są trudne. Podstawowa zasada? Drożdżowe potrzebują czasu i ciepła. Jeśli będziemy się tego trzymać, efekt zadowoli nas w 100%.

Chałkę robiłam już milion razy. Równie często szykowała ją dla swojego synka moja Przyjaciółka. Ponieważ chałka jest rewelacyjnym pomysłem na słodki podwieczorek, aby wyszła nam i na zdrowie - dziś w wersji pełnoziarnistej. Nieco cięższa, bardziej zbita i mniej wyrośnięta. Ale wciąż pyszna!

1 kawałek to ok:
110 kcal
1 g błonnika
3 g białka
3,7 g tłuszczu
16,4 g węglowodanów

CHAŁKA PEŁNOZIARNISTA
Składniki (na ok. 28 kawałków): 
40 g drożdży 
250 ml mleka 3,2%
0,5 szklanki cukru 
1 i 1/3 szklanki mąki pszennej tortowej
2,5 szklanki mąki pszennej pełnoziarnistej (np. Lubella)*
100 g masła 
jajko 

Do miski rozdrabniamy drożdże, dodajemy 5 łyżek ciepłego mleka, łyżkę mąki tortowej i łyżkę cukru. Rozrabiamy i pozostawiamy pod przykryciem, w ciepłym miejscu, aż delikatnie podrośnie. W rondelku/miseczce w mikrofali roztapiamy masło. Gdy zaczyn podrośnie, dodajemy do niego resztę mąk, cukru i mleka. Dodajemy przestudzone masło, jajko i zagniatamy elastyczne ciasto. Odstawiamy w ciepłe miejsce na ok. 40 minut do wyrośnięcia. Znów je wyrabiamy, dzielimy na 2 części, każdą z nich na kolejne 3 i zaplatamy w warkocze** na wyłożonej papierem do pieczenia blasze (można też zrobić jedną dużą).  Chwileczkę odczekujemy. Pieczemy na środkowej półce, ok. 40 minut w 180*C (opcja góra-dół).

* już kiedyś o tym pisałam. U mnie najlepiej sprawdza się Lubella. Na Basi np., wszystko mi opadało.
** najpierw łączymy początek nakładając końcówki jedna na drugą. Tak samo robimy po zapleceniu warkocza.

CHCESZ NA BIEŻĄCO OTRZYMYWAĆ NOWĄ PORCJĘ TEKSTÓW I PRZEPISÓW?
POLUB MNIE NA FACEBOOK-U

You Might Also Like

4 komentarze

  1. drożdżowe nie są trudne, tylko dla cierpliwych :) wiem, bo zwłaszcza chałki były u mnie w domu zawsze na porządku dziennym i zawsze domowe, ale pełnoziarnistej nie próbowałam nigdy. koniecznie muszę nadrobić, bo wygląda bardzo smacznie. pozdrawiam serdecznie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wypróbuj :) jest nieco inna ale dobra

      Usuń
  2. Uwielbiam chałki, szczególnie z kruszonką ;)
    Lubię drożdżowe - jest relaksujące :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ooo tak :) bardzo relaksujące. Jeszcze w jesienny/zimowy, długi wieczór ...

      Usuń

Przepis przypadł Ci do gustu? A może masz jakiś pomysł jak go udoskonalić? Tekst dostarczył Ci oczekiwanych informacji? Podziel się tym z innymi!

ZOBACZ RÓWNIEŻ