Najnowsze Posty

Tarta cytrynowa light z mąką graham

By 19:43 , , , , , , , , ,



Oryginalny przepis na tę tartę to 335 kcal w kawałku, w moim - 210 kcal. Wszystko dlatego, że ciasto zrobiłam według swojej, sprawdzonej już dziesiątki razy receptury-light. Tym razem, mąkę pszenną tortową wymieszałam z grahamem - mamy więc dodatkową ilość cennego błonnika.

Tarta ta nie jest typową słodyczą. Powiedziałabym raczej, że bardziej orzeźwia, choć oczywiście jest słodka. Wygląda, pachnie i smakuje bardzo, bardzo dobrze; nadzienie jest cudownie puszyste! Chodziła za mną już naprawdę długo. Świetna alternatywa dla ciężkich, świątecznych ciast. Polecam!

1 kawałek to ok:
210 kcal
0,7 g błonnika
3,7 g białka
7 g tłuszczu
32 g białka


TARTA CYTRYNOWA
Składniki (na ok. 12 kawałków):
SPÓD
szklanka mąki pszennej tortowej
pół szklanki mąki pszennej graham typu 1850 (u mnie Młyny Stoisław)
jajko
75 g zimnego masła z lodówki
6 łyżeczek lodowatej wody
5 łyżek brązowego cukru (zmiażdżonego w moździerzu)

MASA CYTRYNOWA
duża szklanka (250ml) mleka 2%
3 łyżki brązowego cukru
3 żółtka
1 i 1/2 łyżki mąki ziemniaczanej
skórka otarta z 2 mniejszych cytryn
sok z 2 mniejszych cytryn
2 białka*
10 łyżek białego cukru

Mąki mieszamy w misce, wbijamy jajko, nożem ścinamy doń masło, dodajemy wodę, cukier i zagniatamy ciasto. Rozwałkowujemy je na posypanej mąką stolnicy i wykładamy nim wysmarowaną masłem formę na tartę. Spód podpiekamy 15 minut w piekarniku rozgrzanym do 170*C (środkowa półka, opcja góra-dół).

Mleko zagotowujemy w rondelku razem z cukrem. Żółtka mieszamy z mąką ziemniaczaną w drugim garnku, po czym energicznie mieszając, dolewamy doń gorące mleko. Dodajemy sok z cytryny i otartą skórkę, mieszamy i zagotowujemy. Białka ubijamy mikserem na sztywno z białym cukrem i delikatnie łączymy z resztą masy. Wylewamy ją na podpieczony spód i wstawiamy do piekarnika rozgrzanego do 150*C na ok. 15-18 minut (środkowa półka, opcja góra-dół). Podajemy schłodzoną **


 * ja dałam 3 bo tyle zostało po odjęciu żółtek, a nie chciałam marnować reszty; w oryginale przepisu są 2
** przystrojenie kandyzowaną cytryną: 1,5 cytryny kroimy w cienkie plasterki, wrzucamy do garnka ze 100 ml wody wymieszanej z 5 łyżkami cukru i na wolnym ogniu gotujemy ok. pół godzimy, Studzimy w wywarze, cedzimy, przyozdabiamy
Inspiracja: Kobieta i Życie


Post powstał w ramach współpracy ze sklepem Quiselle. We wpisie użyto cudownej szklanej patery, która marzyła mi się już od dawna, szklanych naczynek-świeczników oraz kolorowego czajniczka-kafeterki.

A już wkrótce - także i Wy macie szanse stać się właścicielami podobnych gadżetów. Wypatrujcie konkursu! :)






CHCESZ NA BIEŻĄCO OTRZYMYWAĆ NOWĄ PORCJĘ TEKSTÓW I PRZEPISÓW?
POLUB MNIE NA FACEBOOK-U

You Might Also Like

2 komentarze

  1. Mam pytanie co do określania/liczenia kaloryczności takich wypieków. Jeśli chciałabym sama obliczyć ile mój wypiek ma kcal to po prostu skoro użyłam X mąki to jest to Y kcal itd? czy podczas pieczenia albo jakiejkolwiek obróbki ta kaloryczność sie zmienia i wyliczenie tego nie jest takie oczywiste i proste

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam serdecznie, dziękuję za komentarz.
      Teoretycznie jakieś tam straty są - chociażby w przypadku gdy miksuje Pani ciasto i część zostaje na mikserze, część na misce, prawda? :) Podobnie ze smażeniem - smaży Pani mięso na 2 łyżkach oleju, z czego wsiąka się 1,5. Ja jednak liczę całość, od suchej masy. Tak po prostu jest najłatwiej. Pozdrawiam

      Usuń

Przepis przypadł Ci do gustu? A może masz jakiś pomysł jak go udoskonalić? Tekst dostarczył Ci oczekiwanych informacji? Podziel się tym z innymi!

ZOBACZ RÓWNIEŻ