Najnowsze Posty

Wigilijne (i nie tylko) SOS – Jak przetrwać święta?

By 22:03 , ,





Święta to magiczny czas i warto spędzić go w radosnej, rodzinnej atmosferze. Dlatego odłóżmy wszelkie troski na bok i jedzmy wigilijne potrawy ze smakiem! Oczywiście, aby po kilku świątecznych dniach nie dopadła nas niestrawność, potrzebny jest umiar. Jak przetrwać w zgodzie z własnym sumieniem i kubkami smakowymi? Oto Wigilijne (i nie tylko) SOS.

1. W święta się nie odchudzaj
Nie chodzi teraz o to byś schudła, ale byś nie przytyła! Pamiętaj o tym zawsze gdy najdą Cię wyrzuty sumienia po zjedzeniu kawałka makowca. Staraj się korzystać z przyjemności rozsądnie, jedz z umiarem, ale nie odmawiaj sobie wszystkiego co najlepsze. Jako dietetyk daję Ci drobną dyspensę – nie musisz teraz trzymać się diety :)

2. Nie psuj sobie humoru
Święta to tylko trzy dni, z czego Wigilia z założenia jest postna. Nie wpadaj w panikę na samą myśl o świętach. Jeśli całe dnie spędzisz objadając się słodyczami i tłustymi mięsami, to naturalne, że waga podskoczy. Ale kilka drobnych grzeszków nie sprawi, że nagle zmienisz swój rozmiar. Pamiętaj – święta są tylko raz w roku. Nie pozwól ich sobie (i innym) zmarnować złym humorem!

3. Oszukuj na stole
Jeśli to Ty organizujesz święta, skorzystaj z drobnych, dietetycznych trików. Część majonezu w sałatce zastąp jogurtem naturalnym. Podobnie zrób ze śmietaną, której używasz do zabielania zup oraz przygotowywania śledzi. Smażoną rybę odsącz przed podaniem na papierowych ręcznikach, puree ziemniaczane przyrządź z mlekiem, a nie z masłem, a obok ciężkich ciast z kremami, postaw na stole lekkiego drożdżowca, chałkę oraz owoce. Pamiętaj też o dzbanie z wodą i kieliszkach do wina, dzięki którym woda posmakuje jeszcze bardziej. Do serwowania posiłków wykorzystaj mniejszą zastawę – posiłek będzie wyglądał obficiej.

4. Wybierz lepiej
Stół kusi pachnącymi wędlinami, majonezowymi sałatkami i pysznymi sosami? Nie rezygnuj z nich! Delektuj się po prostu wędliną bez chleba (w ostateczności z jedną kromką), obok odrobiny ciężkiej sałatki połóż na talerzu dodatkowe warzywa dla „zapchania” – kiszone ogórki, pomidory z cebulką, a zamiast lać sosem mięso, delikatnie je nim posmaruj – dla smaku. Dodatkowe miejsce obok ryby i ziemniaków zapełnij buraczkami lub czerwoną kapustą, nalej sobie więcej zupy niż uszek czy łazanków, a z kawałkiem sernika zjedz plaster pysznego drożdżowca. Śledzie zjedz z salsą pomidorową, a nadmiar śmietany usuń z nich łyżeczką. Wybieraj raczej potrawy wytrawne – doświadczenie pokazuje, że najwięcej kalorii nabijamy w święta słodyczami.

5. Śpiesz się powoli
W czasie wigilijnej wieczerzy rób sobie przerwy. Może po barszczu i grzybowej rozpakujecie prezenty? Po smacznej rybie zaśpiewacie kolędę, a tuż po zjedzeniu kapusty z grochem opowiecie maluchom ciekawą świąteczną historię? Im dłużej będziecie jeść kolacje, tym większa szansa, że … zjesz mniej.

6. Bawcie się
Choć śniegu na razie brak, spokojnie możesz wyjść z rodziną na spacer. W domu – wyciągnijcie z szafki planszowe gry, warcaby albo karty. Wyłączcie telewizor, chyba, że możecie poskakać przy xboxie (dodatkowy ruch!). Zrób wszystko by zająć wolny czas i … ręce. Z nudów na pewno nie pozjadasz resztek ze stołu.

Wydrukuj skróconą wersję Wigilijnego SOS i powieś w widocznym miejscu.




CHCESZ NA BIEŻĄCO OTRZYMYWAĆ NOWĄ PORCJĘ TEKSTÓW I PRZEPISÓW? 
POLUB MNIE NA FACEBOOK-U


foto: Public Domain Pictures

You Might Also Like

0 komentarze

Przepis przypadł Ci do gustu? A może masz jakiś pomysł jak go udoskonalić? Tekst dostarczył Ci oczekiwanych informacji? Podziel się tym z innymi!

ZOBACZ RÓWNIEŻ