Najnowsze Posty

MODA NA ZDROWĄ MAMĘ – z rozsądkiem zaplanuj 9 miesięcy. Szybciej wrócisz do formy i zadbasz o zdrowie swojego dziecka

By 19:00 , , , , , , , , ,


Dobrze przemyślana moda nie jest zła. Oczywiście o ile jest modą pożyteczną i zdrową dla każdego. Teraz każda przyszła mama chce być fit – zarówno w czasie ciąży, jak i tuż po rozwiązaniu. I jeżeli podchodzimy do tego tematu z rozsądkiem, korzyści zdrowego stylu życia będą podwójne. Przypatrzmy się diecie przyszłej mamy.

„Prozdrowotny styl życia kobiet ciężarnych, w tym prawidłowe odżywianie, jest podstawowym warunkiem pomyślnego przebiegu ciąży i zdrowia noworodka.”
[Instytut Żywności i Żywienia]


Sposób żywienia mamy w ciąży to pierwsza dieta jej dziecka
Do gabinetu dietetyka nie trafiają jedynie osoby pragnące zrzucić nadwyżkę kilogramów, czy poprawić stan swojego zdrowia. Coraz częściej spotykam przyszłe mamy, które już od pierwszych dni tego cudownego okresu chcą na 100% zadbać o siebie i dobro swojego dziecka. Kobiety, które prowadziłam/prowadzę na pierwszym miejscu stawiają dobro malucha, ale w tle wierzą, że zdrowy styl życia pomoże im również bezboleśnie przejść ten – bądź co bądź – trudny okres, a następnie z łatwością wrócić do formy po narodzinach. I o ile chęć prowadzenia dobrej diety nie jest podyktowany tylko takimi względami, względami bycia fit za wszelką cenę, o tyle podejście tych kobiet jest naprawdę godne pochwały. Wreszcie doczekaliśmy się czasów, gdy wszyscy dostrzegamy korzyści płynące ze zdrowej diety – na każdym polu!

Dziś, mamy coraz więcej dowodów na to, że sposób żywienia przyszłej mamy ma ogromny wpływ nie tylko na zdrowie jej samej, ale i również na rozwój jej dziecka. Mówi się, że właściwą dietą mama może programować swojego malucha – czyli w dużym stopniu decydować o tym, jak będzie wyglądać jego życie i czy łatwiej poradzi sobie z chorobami. Wszystkie te teorie zostały udokumentowane twardymi, naukowymi dowodami,  których z dnia na dzień jest coraz więcej. Przykład? Niedawno, w wyniku pewnego doświadczenia potwierdzono, że maleństwo odczuwa smaki pokarmów jakie przyjmuje jego mama. Podczas gdy ona zajada się słodkim ciastem czy owocem, malutki człowiek reaguje na wzrost jej glikemii we krwi. Niesamowite, prawda? Wyobraźmy sobie teraz jak może wyglądać jego zachowanie gdy sięgamy po tzw. jedzenie śmieciowe, lub co gorsza – używki w postaci alkoholu lub papierosów. Ta wizja nie przedstawia się już niestety optymistycznie.

„(…) sposób żywienia w ciąży w istotny sposób wpływa na zachorowalność pokolenia osób dorosłych, szczególnie w odniesieniu do miażdżycy, nadciśnienia, otyłości i cukrzycy”
[Instytut Żywności i Żywienia]


Dieta przyszłej mamy nie musi być pudełkowa
Jeśli myślicie, że dieta w ciąży to ogrom przygotowań, niesamowita dbałość o szczegóły pochłaniająca każdą wolną chwilę oraz znacznie większe koszty, będziecie miło zaskoczone. Podstawą żywienia kobiety ciężarnej są bowiem te same grupy produktów spożywczych co w przypadku reszty populacji. Niektóre zyskują jednak w tym szczególnym okresie na znaczeniu. W czasie ciąży rośnie bowiem zapotrzebowanie na wiele składników odżywczych, dlatego pewne produkty mogą się wówczas okazać lepszym  wyborem niż te, które spożywałyśmy do tej pory. Nie mniej jednak – dieta przyszłej mamy pozostaje klasyczną, zdrową dietą, której realizacja nie powinna przysporzyć kłopotów ani kobiecie zajmującej się domem i starszymi maluchami, ani mamie aktywnej zawodowo.

Jak wygląda zapotrzebowanie na energię w ciąży? Czy faktycznie można wszystko?
Stare powiedzenie „jedz za dwoje” na szczęście już dawno odeszło do lamusa. Dziś, wszyscy już wiemy, że maleńki człowiek rozwijający się w naszym brzuchu nie potrzebuje drugiego obiadu czy dodatkowej porcji ciasta. Normy Instytutu Żywności i Żywienia mówią jasno: w trakcie pierwszego trymestru zapotrzebowanie na energię przyszłej mamy zwiększa się o raptem 86 kcal, czyli mniej więcej tyle, ile dostarczają średniej wielkości jabłko albo 3 orzechy włoskie. W drugim i trzecim trymestrze jest to już odpowiednio 360 kcal i 475 kcal – możemy więc już mówić o dodatkowej porcji sałatki warzywnej z dipem jogurtowym i grzankami, albo bułce grahamce wyłożonej najlepszej jakości wędliną, serem i warzywami z pestkami. Jak więc widać – nie jest to drugi kotlet czy trójkąt tortu. Warto o tym pamiętać, bowiem nadmierny przyrost masy ciała w czasie ciąży to ryzyko cukrzycy ciążowej u matki oraz wysokiej masy urodzeniowej noworodka, a stąd niedaleko już do m.in. otyłości w okresie dorastania malucha. Przy okazji należy jednak wspomnieć o sytuacji kompletnie odwrotnej, powstałej w wyniku chociażby wspomnianej wcześniej mody. Niedowaga na starcie oraz głębokie braki energetyczne spowodowane chęcią jak najmniejszego przyrostu masy ciała, mogą doprowadzić do równie przykrych konsekwencji, jak w przypadku otyłości mamy. Warto więc słuchać SWOICH potrzeb. Potrzeb SWOJEGO malucha. To, co kreują media, celebryci czy szczupła koleżanka są dobre (albo i nie!) dla nich samych, ale niekoniecznie dla NAS.


Więcej witamin i składników mineralnych
O ile w czasie ciąży zapotrzebowanie na energię wzrasta niewiele, o tyle potrzeby dostarczenia większej ilości składników odżywczych, takich jak witaminy i składniki mineralne, zmieniają się już znacznie. Rośnie zapotrzebowanie m.in. na kwas foliowy niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego dziecka czy żelazo, którego wyższe spożycie jest konieczne ze względu na pokrycie potrzeb tkanek płodu, łożyska oraz zwiększającej się masy hemoglobiny, zwłaszcza w drugim i trzecim trymestrze. Jeśli nie dostarczymy z pożywieniem wystarczającej ilości tych składników, może dojść do niedoborów obarczonych pewnymi konsekwencjami. Przykładowo, niedobór żelaza może stać się przyczyną anemii, która zwiększa ryzyko przedwczesnego porodu, oraz urodzenia dziecka z niską masą urodzeniową. Niedobór kwasu foliowego będzie związany ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia wady cewy nerwowej u dziecka, a brak wystarczającej ilości wapnia może stać się przyczyną pojawienia się stanu przedrzucawkowego.

Zacznij już dziś
Jeśli planujesz z partnerem potomstwo, o swoje żywienie zadbajcie już dziś. Tak – WY. Bo o ile to od Ciebie będzie wymagane więcej, o tyle ze strony taty będzie w przyszłości płynął przykład dla dziecka, gdy już samodzielnie spróbuje dokonywać swoich własnych wyborów. Jeśli aktualnie jesteś w ciąży i do swojej diety masz sporo do zarzucenia, w żadnym wypadku nie wpadaj też w panikę. Najlepiej gdy od zaraz wprowadzisz konieczne zmiany – przytoczone tutaj przykłady niedoborów są jak najbardziej realne, ale wcale nie tak łatwo się ich dorobić, spokojnie. To normalne, gdy w czasie ciąży nie mamy ochoty na wszystko co zdrowe i odżywcze, a uprzykrzające dolegliwości powodują, że najchętniej przeleżałybyśmy całe 9 miesięcy w łóżku – miałam podobnie, rozumiem Cię więc doskonale! Jeśli nie radzisz sobie z odpowiednim żywieniem, czujesz, że przybrałaś na masie znacznie więcej, niż powinnaś – skonsultuj się z dyplomowanym dietetykiem. Razem ustalicie odpowiedni plan działania i zadbacie o jak najlepszą dietę dla Ciebie i Twojej pociechy. Zacznij od dziś. Zacznij od teraz. To najlepsze, co możesz podarować swojemu maleństwu.

Wpis powstał we współpracy z Fundacją Nutricia, w ramach kampanii „1000 pierwszych dni życia” Twojego dziecka. KLIK


You Might Also Like

0 komentarze

Przepis przypadł Ci do gustu? A może masz jakiś pomysł jak go udoskonalić? Tekst dostarczył Ci oczekiwanych informacji? Podziel się tym z innymi!

ZOBACZ RÓWNIEŻ